Во фокус
- Владите секоја година трошат 9,5 трилиони долари за набавка на стоки и услуги од приватниот сектор, со што јавните набавки стануваат најголемиот глобален пазар.
- Системите за јавни набавки можат да создадат можности за малите и средни фирми, но предизвиците како што се одложувањата на плаќањата, помалку од оптималните механизми за жалби и недостатокот на онлајн системи може да ги спречат фирмите да учествуваат.
- Групацијата на Светска банка работи со владите на создавање системи за јавни набавки кои се транспарентни, правични и ефикасни.
Вашингтон, 22 мај 2018 година
Владите ширум светот трошат 9,5 трилиони долари секоја година за набавка на стоки и услуги. Изградбата на училишта, купувањето болнички материјали, обновувањето на возните паркови на градските автобуси, изградбата на патишта или обезбедувањето компјутерски системи во јавните згради се сите примери за широкиот опсег на сектори под влијание на јавните набавки. Со оглед на тоа што само земјите во развој трошат 820 милијарди долари годишно за добивање на овие стоки и услуги од приватниот сектор, пазарот на јавни набавки е огромна деловна можност за фирмите ширум светот.
Кога истите се фер, отворени и добро функционираат, системите за јавни набавки можат да бидат придобивка за сите засегнати страни – владите, приватните претпријатија и граѓаните. Владите се важен извор на бизнис за приватниот сектор, кој пак, е важен извор на работни места за граѓаните.
Ефективните системи за јавни набавки можат да им помогнат на владите да видат подобра вредност за парите, да го намалат притисокот врз јавните буџети и да ги остават агенциите подобро подготвени да поканат приватни инвестиции. „Јавните средства се дефицитарни и владите мора да инвестираат со намера. Подобрувањето на системите за јавни набавки придонесува за енергичен приватен сектор, им помага на владите да го извлечат максимумот од неговите инвестиции и го поддржува растот“, забележува Кетрин Масинде, менаџер за пракса на глобалната практика за макроекономија, трговија и инвестиции во Групацијата Светска банка. „Со активен приватен сектор и резултати од јавни инвестиции, владите се подобро опремени да натрупаат приватни инвеститори во сектори како што се инфраструктурата, транспортот или енергијата. Ова е сржта на пристапот на Групацијата Светска банка за максимизирање на финансиите за развој“.
Јавните средства се дефицитарни и владите мора да инвестираат со намера. Подобрувањето на системите за јавни набавки придонесува за жив приватен сектор, им помага на владите да го извлечат максимумот од неговите инвестиции и го поддржува растот.
Кетрин Масинде
Менаџер за пракса, глобална пракса за макроекономија, трговија и инвестиции, Групација на Светска банка
Предизвик
Сепак, има празнини и недоследности на пазарите за јавни набавки. Поставените системи не секогаш се во согласност со најдобрите практики. Кога тоа ќе се случи, фирмите можат да пропуштат важни можности. Извештајот на Групацијата на Светска банка, Бенчмаркинг за јавни набавки, ги оценува системите за набавки на 180 земји и ги идентификува областите каде земјите можат да се подобрат. Според Тања Госеин, виш специјалист за приватен сектор и главен автор на извештајот, предизвиците со кои се соочуваат приватните фирми, особено малите и средните се особено изразени во три области:
Недостаток на е-набавки: економиите во сите региони спроведуваат реформи за спроведување на процесот на набавки онлајн. Сепак, останува голем јаз меѓу економиите кои сè уште немаат онлајн портал посветен на јавните набавки и другите економии кои имаат софистицирани платформи за е-набавки кои нудат низа услуги. Дваесет и шест од 180 економии измерени во Бенчмаркинг за јавни набавки сè уште немаат посветен онлајн портал за набавки.
Доцнења во плаќањата: Бенчмаркинг Јавните набавки открија дека доцнењата во плаќањата за стоки или услуги сè уште се вообичаени во сите региони. Всушност, плаќањата се навремени само во една третина од измерените економии. Добавувачите во Доминиканската Република, Екваторијална Гвинеја, Габон, Гвинеја-Бисао, Ирак, Тринидад и Тобаго и Вануату обично чекаат повеќе од шест месеци за да добијат исплата. За малите и средни претпријатија, кои може да се борат со готовинскиот тек, овие значителни одложувања им наштетуваат на профитот и го отежнуваат учеството во процесот на јавни набавки.
Помалку од оптимални механизми за поплаки: пристапот до правичен, транспарентен и навремен механизам за поплаки може да ја зголеми довербата и довербата во процесот на набавка. Но, сè уште има разлики во тоа како и кога се решаваат жалбите. Одредувањето на јавните набавки покажа дека времето потребно за решавање на приговорот варира во голема мера, од 2 до 450 дена. Понатаму, постојат недоследности во врска со тоа кога на понудувачите им е дозволено да поднесат приговор. Во некои земји, жалбите не можат да се поднесат додека не се додели договорот, што ги ограничува корективните мерки што може да ги преземе телото за правна заштита.
Во акција
Групацијата на Светска банка активно работи со земјите клиенти за да помогне во подобрувањето на нивните системи за јавни набавки. Со собирање и објавување информации за системите за јавни набавки на глобално ниво, Групацијата на Светска банка пополнува критична празнина во знаењето. Извештаите како „Бенчмаркинг“ на јавните набавки се од клучно значење за градење база на докази за тоа што функционира во набавките и каде има простор за подобрување. Покрај тоа, Групацијата на Светска банка ги советува владите и работи заедно со нив за да развијат потранспарентни и ефикасни системи за набавки. Оваа поддршка вклучува воспоставување електронски портали, реформирање на законите и регулативите и градење на капацитетите на службениците за набавки.
На пример, во Мароко, Групацијата на Светска банка обезбеди техничка поддршка на Националниот комитет за деловно опкружување за да се подобри транспарентноста и предвидливоста во плаќањата. Пред проектот, добавувачите можеа да чекаат до три години за да добијат исплата за договорот за јавна набавка. За да се поправи ова, Групацијата Светска банка препорача реформи во деловното опкружување и ги обучи засегнатите страни, така што плаќањата за проектите за јавни набавки ќе станат многу попредвидливи. По проектот, времето за издавање платни налози се намали од просечни 90 дена на 45 дена. Менаџерите на проектот имаат 30 дена да ги потврдат фактурите и 15 дена да го прифатат квалитетот на резултатите од добавувачите. Јавните субјекти кои нема да платат навреме се соочуваат со камати. Овие прописи се комбинираат за да ја зголемат довербата во процесот на јавни набавки и да им помогнат на добавувачите да добијат побрзо плаќање.
„Проектниот тим работеше рамо до рамо со јавните и приватните засегнати страни за да дизајнираат показатели за успешност кои се засновани на искуството на претприемачот. Овие индикатори во голема мера ја поддржаа Владата на Мароко во спроведувањето на новите регулаторни реформи и следењето на квалитетот на испораката на јавните услуги за бизнисите“, објасни Јунес Ел Бакирди, проект менаџер, Национален комитет за деловно опкружување.
Со помош на Групацијата на Светска банка, владите ширум светот преземаат чекори за да ги подобрат своите системи за јавни набавки и да создадат еднакви услови за игра за фирмите.
Статијата е превземена и преведена од https://www.worldbank.org/en/news/feature/2018/05/16/why-modern-fair-and-open-public-procurement-systems-matter-for-developing-countries .